История на билборда
Ако не харесвате
Големи глоби на пътя
Моля, намалете
Толкова
Че да прочетете
Тези надписи
Burma Shave
Представете си всеки ред от този текст, изписан с бели букви на червени последователни табели отстрани на магистралата. Това се случвало на път 66 в Аризона, САЩ, от 1925 до 1963 година. Хрумването било на собствениците на фабрика за крем за бръснене с нанасяне без четка. Продажбите не вървели, а нямало достатъчно средства за големите медии, претъпкани с реклами. Затова се спрели на крайпътните табели. Групирали ги по няколко в един участък на еднакво разстояние и на всяка изписвали по един ред от посланието си. Някои подчертавали модерността и предимствата на продукта:
Четки за бръснене/Скоро ще ги видите/На рафт/В някакъв музей/Burma Shave
Други предупреждавали шофьорите да карат безопасно:
Не взимайте/Завоя/С шейсет/Мразим да губим/Клиенти/Burma Shave
На последната червена табела неизменно стояло името на компанията. Пътищата не били оживени като сега. Скоростите били ниски, четимостта от колите – отлична и закачливите стихове правели силно впечатление. Бизнесът потръгнал много добре. А начинът на рекламиране влязъл в учебниците.
Ранната история на билборда
Някои виждат праобраза на билборда още в древен Египет – в каменните обелиски, върху които се четяли законите. Други го свързват с началото на книгопечатането в средата на ХV век или с усъвършенстването на литографирането няколко години преди 1800тната, което направило възможно тиражирането на илюстрованите плакати. Предприемчивите търговци се възползвали и започнали да закачват тези плакати по стените и оградите, за да информират и насочат клиентите към магазините и заведенията си.
- През 1835 се появил първият голямоформатен плакат в Америка. Той рекламирал циркови представления.
- През 1867 година за пръв път билборд бил отдаден под наем.
- През 1870 в Америка имало почти 300 фирми за рисуване на билбордове и табели.
- През 1872 възникнала първата Международна асоциация за плакати в Северна Америка.
- През 1890 е създадена Американската асоциация за външна реклама (ОААА), която е в основата на сегашната Американската асоциация за реклама извън дома (OAAA).
- През 1900 година са въведени стандарти за формата и размерите на мощностите за външна реклама. Новите възможности бързо са взети на въоръжение от големи компании като Coca-Cola и Palmolive.
С увеличаването на автомобилите се разраства и интереса на производителите на масови бързооборотни стоки към билбордовете, монтирани край магистралите и в оживените райони в градовете.
Исторически доказателства за ефективността на билборда
Дядо Коледа
През 1931 на билбордовете в цяла Америка се повява лицето на маркетинговия персонаж на Coca-Cola – Дядо Коледа. Макар че не е създаден от компанията, след появата си в рекламата образът на добрия старец се налага тотално и променя коледните празници в цял свят. През следващите десетилетия външната реклама се развива главозамайващо бързо.
940% повишаване на разпознаваемостта
През 1975 година за пръв път била измерена ефективността на външната реклама. Кампанията представяла Shirley Cothran Barret – тогавашната Мис Америка – в цялата страна. Разпознаването на девойката след кампанията нараснало с 940% спрямо разпознаването преди нея.
Рисуваните билбордове
Билбордовете обикновено се рисували. Изображението се прожектирало върху подредени един до друг хартиени листове. Художници фиксирали прожектирания образ върху хартията. След като билборда бил вече монтиран, те се покатервали на стълби и с маслена боя и големи четки нанасяли последните щрихи върху вече монтираното изображение.
Широкоформатният печат и билборда
В продължителен период от време изображенията се отпечатвали на части и се сглобявали чрез лепене. През 70те години на двайсти век започват опити за рисуване на експозициите чрез компютър върху винил.
Модерните печатни технологии изключително облекчиха и ускориха създаването на експозициите за външна реклама. Широкоформатният печат революционизира процеса и направи тази реклама по-достъпна от когато и да било.
Дигиталният билборд
В САЩ той е познат от 2005 година. У нас дойде по-късно, но вече го има. Там, където обикновено сме свикнали да виждаме отпечатана картина, при дигиталните мощности има екран. На него тече рекламно видео с все по-добро качество.
Рекламният билборд е изминал дълъг път през годините. Той осигурява на посланията ви отлична видимост и достъп до широк кръг потребители. При добър подбор на позициите предлага много точно таргетиране и висока ефективност при по-ниска цена за един достигнат потребител от телевизията.
Дори и сега да не е точният момент за реклама, обмислете възможността да използвате билборда още в следващата ви рекламна кампания. Обадете ни се – ние знаем и можем всичко, което ще ви осигури ефективно работеща външна реклама.