Печелившо бизнес поведение по време на коронавирус
Успешни бизнеси като туризма, изглеждащи непоклатимо на пазара, буквално за едно денонощие спряха работа. В магазини, офиси и ресторанти престанаха да влизат клиенти. Спряха доставките – и продажбите също. Коронавирус пандемията спря икономиката от раз. Макар да е ясно, че и това ще мине, не е ясно, как фирмите ще издържат и ще продължат след него. Особено ако се числят към така наречения среден и дребен бизнес или сте самонаети и нямате заделен ресурс за черни дни.
Обща характеристика на икономическата ситуация
Ако трябва най-общо да се опише икономическата ситуация, обусловена от COVID-19, от гледна точка на търсенето, тя се характеризира със
- срив на пазара на стоки и услуги, изискващи физическо присъствие на клиентите на мястото на продажбите;
- общ спад в потреблението;
- съсредоточаване на потребителите върху стоки от първа необходимост и такива, обезпечаващи онлайн свързаност – поради икономическата несигурност и загуба на доходи и заради социалната изолация;
- категорично предимство на пазаруването онлайн и на доставките вкъщи;
- силна тревожност у потребителите – според сравнително изследване на GALLUP у нас, проведено между 21 и 23 април, 57% от българите изпитват силна тревожност във връзка с коронавируса, а 24% – паника. Към това се добавя и страхът от загуба на доход.
Това не се е случвало никога преди и може да е трудно да намерите адекватното поведение – особено ако от него зависи бъдещето на бизнеса ви.
Съществени грешки, които усложняват положението на вашия бизнес
Държите се, сякаш нищо не се е променило
Да се опитвате да продавате и да общувате с потребителите, сякаш нищо не се е случило, сякаш коронавирусът не съществува и никога не е съществувал, е възможно най-неадекватното поведение. То омаловажава страховете на клиентите ви, демонстрира неуважение към емоциите и притесненията им. Освен това е твърде вероятно в този момент продуктите ви да са просто ненужни. И грешката ви няма да бъде забравена с отминаването на кризата.
Продължавате без промяна рекламните си активности
Не само че се държите сякаш нищо не се е променило, но и крещите на висок глас. Ако облъчвате аудиторията си с рекламно послание отпреди COVID-19, без да отчитате новата реалност, всъщност си плащате, за да я отблъснете.
Опитвате се да продавате чрез страховете на хората
По-лошо от безхаберното поведение е само опитът да търгувате чрез страховете на потребителите си от COVID-19. Дали ще се възползвате от тревожността им и емоционалната уязвимост, за да им продавате хранителни добавки и имуностимулатори, или ще изтъквате как стотици, останали без препитание, ще тръгнат след извънредното положение да грабят, за да пробутвате охранителни системи, е все едно. И дори и да реализирате някакви продажби, ще загубите доверието на клиентите си.
А доверието на потребителите е един от най-важните активи на бранда.
Не продавайте стоки, решавайте проблеми
Някои браншове не само не престанаха да работят, но и видимо увеличават продажбите си. Част от предприемачите се ориентираха бързо и предложиха нови продукти, свързани със защитата от коронавируса, дефицитни не само у нас – маски, защитни щитове за работещите на първа линия и защитни облекла, дезинфектанти. Повечето заведения затвориха, но някои продават храна за вкъщи, други потърсиха партньорството на фирми за онлайн доставки и продължават да работят.
Забелязвате ли? Това са не просто стоки и услуги, а решения на наболели в момента проблеми. Затова, търсите ли спасение за бизнеса си в нови продукти, помислете, какви трябва да са те, за да задоволяват реалните потребности във времето на COVID-19.
Проявете съпричастност
Не можете да го направите с подходящи стоки и услуги? Направете го по друг начин. Отворете кухнята на заведението за организации, осигуряващи храна на нуждаещите се. Помогнете с транспорт и/или гориво на доброволците, дарете продукти, пари или труд. Пренесете тренировките на клиентите си онлайн. Предложете безплатни обучения и консултации, или поне осигурете значителни отстъпки, ако това няма да е фатално за вас. Това е, което сега има много по-голяма тежест от каквито и да е маркетингови и рекламни действия.
Още повече, че потребителите очакват марките да играят важна роля в преодоляването на здравната и икономическа криза, предизвикана от коронавируса, и особено за благополучието на служителите и партньорите си.
Ако продажбите ви вече са намалели драстично и се чудите, дали ще изплувате, последвайте потребителите си. Тези дни ще ги откриете със сигурност в интернет. Как и защо да го направите, четете в следващата ни статия.