Цветовата палитра и ролята ѝ за успеха на марката
Питате се, дали фирменият цвят и използването му е от съществено значение. В отговор ви предлагаме няколко факта:
- Около 80% от информацията, получавана от зрението, е обвързана с цвета.
- Между 85 и 90% от потребителите са мотивирани за конкретната покупка от цвета на опаковката или на продукта.
- Над 90% смятат, че най-силният фактор, определящ привързаността им към марката, е визията ѝ.
При това няма значение колко голяма е компанията и колко известна е марката. Напротив – тези факти позволяват на малки и току-що стартиращи марки да наберат бързо скорост.
Как да изберете цвят за своя бранд
Най-близкият до ума отговор – да изберете този, който ви е любим, често не е най-правилният. Обикновено се използват два подхода – при единия се избира цвят, обвързан смислово и функционално с продукта: зелено за био продукти, за торове и стоки за земеделието. При другия цветът няма нищо общо с продукта, но пък успеете ли да го наложите, той става символ на бранда (характерният цвят на изолационните плочи на Fibran).
Има няколко надеждни критерия за определяне на най-подходящия цвят:
Той трябва да харесва не на вас, а на потребителите
Което пък означава, че е необходимо добре да познавате вкусовете и предпочитанията на клиентите си. Не е все едно дали става дума за любители на високотехнологични джаджи, на бърза мода или потребители на луксозни стоки.
Да излъчва смислово послание, изразяващо характера на бранда
Опитайте се да си представите своя бранд като човек – какъв е той? Дързък, закачлив и напорист или изискан и елегантен? Може би спокоен, мек, успокояващ – като пастелни тонове? Какъв цвят му подхожда? Какво послание ще носи и какви емоции искате да събужда потребителите:
- синьо – надеждност, сигурност, доверие, интелигентност, компетентност, иновативност, свобода – предпочитано от банки и високотехнологични компании;
- червено – вълнение, страст, полюсни емоции като гняв и любов; чисто психологически насърчава покупките и затова е сред първите, избирани от търговците;
- зелено – живот, природа, свежест, младост, надежда, екологичност. но и ревност, омраза, завист;
- жълто – светлина, радост, щастие, добра енергия, но и опасност – зависи от контекста, и т. н.
Според проучванията верността на потребителя към марката се определя много повече от чувствата и емоциите, които тя поражда в него, отколкото от това, което той мисли за нея. Добре избраният колорит може да се отрази върху продажбите дори повече от собствените характеристики на продукта. Проучете психологията на цветовете, за да се възползвате по-добре в значението им.
Не забравяйте, че те имат и културно-историческо тълкуване. Бялото за нас е мир, надежда, невинност. За източните култури – цвят на траур. Затова, ако ще работите за чужди пазари, информирайте се какво точно значат вашите цветове за местните хора.
Да ви отличава или да ви вписва в определен бранш
Тук важна е стратегията ви за развитие на бранда. Не е лесно да се отличите с цветова гама, вписваща се в характерната за конкуренцията ви. Но пък лесно от стремеж към оригиналност и разпознаваемост можете да дезинформирате потребителите за характера на бранда.
Един цвят или цяла цветова палитра
Може да е много успешен и един цвят – тюркоазените кутии на Tiffany. В неговите монохромни рамки сте свободни да използвате всички оттенъци за постигане на желаното внушение.
Привличането на допълнителни цветове оживява марката и засилва емоционалното ѝ излъчване. Израз е на стремежа да се въздейства адекватно на по-широка аудитория с различни интереси. Може би най-подходящ пример в случая е Google.
Употребата на 3 до 4 цвята е напълно оправдано и разширява чувствително възможностите за комуникиране на марката. Над 6 рискът да се загубите в трудноразбираем цветови хаос нараства значително.
Как да съчетаете цветовете в палитрата
Като начало определете основния си фирмен цвят. Добре е да имате и един неутрален – бяло, бежово, черно, сиво. Той ще служи за подчертаване на ярките, ще играе ролята на фон. Внимавайте с черното, то има склонност да доминира над останалите дори като фон.
Изкуството и дизайнът отдавна са изработили правила за подбор и съчетаване на цветовете във въздействащи и функционални комбинации. Следвайте ги, за да избегнете цветовата дисхармония, която по-скоро ще работи срещу марката ви, отколкото за нея. Примерно, когато разглеждате цветовия кръг,
- контрастни са два цвята, които се намират един срещу друг – червено и зелено.
- в близка хармония са два съседни цвята – червено и червено-оранжево или червено-пурпурно.
- въздействащо контрастно съчетание се получава през три цвята на четвъртия – червено и синьо, синьо и жълто, жълто и червено и т. н.
Графичните дизайнери добре познават правилата за разработване на цветови палитри. Вие трябва да помните поне, че композирането им не е произволно.
Много приятен и добър метод за избор на колорит е, като си представите пейзаж, който максимално съответства на идентичността на бранда. Извлечете вашите цветове от него. Те може да са в дълбок контраст или в успокояваща хармония. Важното е да изразяват спецификите на марката.
Изисквайте строго спазване на фирмената палитра
Цветовата палитра на вашия бранд е в основата на фирмения ви дизайн – лого, визитки, опаковки, бланки, презентации, сайт и онлайн магазин, всеки рекламен материал и т. н. Имайте предвид, че цветовете изглеждат по различен начин върху различните носители, в комбинация с различните други краски, на хартия или на екрана. Затова в ръководството за прилагане на елементите на фирмената идентичност задължително запишете точните характеристики на вашите цветове в различните цветови скали.
Няма цвят, който да гарантира успеха ви, но затова пък лошият избор със сигурност ще отблъсне потенциалните ви потребители. Затова подхождайте отговорно и внимателно, когато подбирате цветовата палитра за вашия бранд!
Ние можем да ви помогнем! Обадете ни се! За вас ще работят професионални, отлично подготвени дизайнери.