Цветовете и поведението на потребителите
За ролята на цвета като един от елементите на идентичността на бранда се пише и говори много. Но той е особено важен за текущите рекламни и маркетингови кампании, които се стремят да формират отношението и поведението на потребителите не само спрямо марката, но и спрямо отделните продукти.
Защо цветът има решаващо значение за ефективността на дизайна
Вече коментирахме, че цветът се възприема най-бързо, носи максимум информация на възприятията и има огромно значение за поведението на потребителите. Това се дължи на свойството му да излъчва мигновено послание към сетивата ни, а човешкият мозък отговаря със също така мигновеното му разчитане – като смисъл и емоция.
В претоварения с послания свят доброто първото впечатление е неоценимо. За да привлечете вниманието на потребителя, имате няколко секунди. Както казва доброто старо клише, втори шанс за първо впечатление няма. Затова е наложително да използвате умело цветовете. Те се оказват сред най-мощните инструменти за спечелване на клиенти, за насочване на поведението им и за стимулиране на продажбите.
При това не става дума просто да грабнете очите на потребителя с крещяща палитра, която няма да му каже нищо конкретно и в дългосрочен план само ще ви навреди. Необходимо е да използвате цветове, които ще предадат точно и коректно послание, ще осигурят разпознаваемост, привързаност, желаната активност.
Как правилно да се възползвате от силата на цветовете
Доброто познаване на цветовите предпочитания на аудиторията ви, на принципите на психологията на цветовете и на внушенията, излъчвани от тях, е основа за създаване на успешна продуктова опаковка, разпознаваема фирмена идентичност и дизайн.
Налични са множество изследвания за това, с какъв смисъл са натоварени отделните краски и как влияят на човешките емоции и състояния. Проблемът е, че влиянието им върху потребителите се пречупва и от културно-историческата им определеност – примерно жълтото – в някои култури то е символ на енергия, радост, топлота. В други с него се свързва вулгарното и пошлото, от където идва и названието „жълт вестник, жълто предаване“. Да не говорим, че дамите и господата също имат различни предпочитания, съществуват и възрастово определени различия, а отделните хора пък ги възприемат съобразно личния си опит и преживявания.
Затова, когато искате да сте сигурни, че изборът ви на колорит е правилен,
- проучете внимателно предпочитанията на конкретната целева аудитория по отношение цветовите характеристики на продукта;
- съобразете се с разликите в културно-историческата натовареност на избраните цветове при навлизане на чужди пазари или сред специфични потребителски групи;
- тествайте избраната цветова гама сред представителна извадка на потенциалния си таргет;
- наблюдавайте реалните предпочитания на клиентите при продажбите и реагирайте в движение.
Получените резултати са задължителни при разработката на дизайна за всичко, свързано с продуктите или услугите, които предлагате. Те ще ви позволят да:
- формирате привързаност на дълбоко ниво;
- предизвикате желаните емоции;
- подтикнете потребителите към очакваното действие.
Влиянието на основните цветове върху решението за покупка
Червено
Свързва се с усещане за спешност и провокира купувачите към действие. Препоръчителен е при промоции и разпродажби, за акции тип „черен петък“. Червеният цвят привлича и потребителите, движени от импулс. Ако искате клиентите да изберат вашия магазин, вашия продукт – възползвайте се от червеното. Все пак не прекалявайте – то събужда понякога прекалено силни емоции – не винаги с положителен знак.
Синьо
Смята се за синоним на спокойствие и стабилност. Буди сигурност и доверие. Подходящ е при продажбите на по-скъпи продукти, както и на застраховки, банкови и здравни услуги. Небесно синьото пък стимулира хората, които пазаруват по силата на необходимостта. Твърде щедрото му използване създава усещане за хладност, дистанцираност, дори за неприятелско настроение.
Зелено
Връзката му с природата внушава спокойствие, подбужда към креативност. Но в същото време е много силно свързано с представата за зеленото на светофара – открит път, разрешение за действие. Насърчава потребителите, които не харесват и не одобряват спешните действия и предпочитат разрешените, одобрените. Затова зеленото е препоръчително както за мястото на продажбите, така и за цвят на бутона за призив за действие и покупка в онлайн магазина. Използвайте го умерено – може да подтиква към бавност и леност.
Успешната цветова комбинация изгражда дълбока връзка с клиентите и може трайно да повлияе поведението им, променяйки дори някои от навиците им. Примерно спешността на червеното и свойството му да стимулира усещането за глад в комбинация с оптимизма и енергията на жълтото разказва цяла история и въвлича потребителя в нея („Макдоналдс“).
Психологията на цветовете е валидна както за аналоговите рекламни средства, така и за дигиталните, както за поведението на потребителите на мястото на продажбите, така и за клиентите на онлайн магазините. Графичните, цветови и текстови решения работят в симбиоза. Ако някой от компонентите е сбъркан, проваля се целият дизайн. И потребителите минават покрай вас, без да ви забележат.
Затова при създаването на успешния корпоративен дизайн като цяло и на дизайна за опаковки, каталози, дипляни, флаери, сайтове и т. н. работят заедно маркетолози, копирайтъри и добре подготвени дизайнери. Нашият екип ви очаква – можем да създадем за вас цялостен корпоративен дизайн, стикери, постери, флагове и всичко, което ви е необходимо. Свържете се с нас.