Какви са дизайн тенденциите през 2023 и защо да ги следваме
През изминалата година се възстановявахме от пандемията. Метавселената и виртуалната реалност утвърдиха присъствието си. Война разтърсва Европа след почти 80 години мир. Развихри се инфлация. Задълбочава се екологичната криза. Променя се светоусещането ни и пресътворяването му от графичния дизайн.
Тенденциите отразяват противоречиви преживявания – от надежда и оптимизъм през любопитство и вълнение до страх, бунт и предизвикателство към установеното статукво. Това обяснява еклектичния им характер. 2023 ще бъде година на ярките, смели цветове и експресивни графични решения с творческо използването на максимален набор изразни средства.
Шрифтове
Серифните шрифтове са изискани и елегантни, официални и надеждни. Но все по-често са изкривени, деформирани, преплетени, изпъкнали. Във варианта Oversize често са водещия компонент на композицията. Тенденцията е и серифните, и безсерифните упорито да клонят към визия в стил графити.
Предлага се нова гама шрифтове в графичния дизайн – предварително усукани, разтегнати, изкривени. Във възходяща тенденция е също кондензираната, компактна типография за използване при силно ограничени пространства. Сега е времето на ръчно изписваните букви и персонализираните шрифтове.
Градиенти
От няколко години градиентите са засилваща се тенденция. Тази година се представят в абстрактни форми, леко размазани, с рязко очертана граница.
Тенденцията се подкрепя от използването на ризографа – евтин масов печат чрез точки и ненаситени цветове от 80-те. Зърнистите текстури на образите добавят дълбочина към актуалните минималистични форми, водят до сюрреалистични решения и специфична атмосфера. Насърчават ви да използвате по завладяващ начин множество ярки или меки цветове.
Ретро настроения
Свръхмодерната освободеност на графичния дизайн намира корените си в ретро тенденции:
- мистичните дизайни с популярните си знаци от зодиака, лотоси, мандали, всевиждащи очи, луни, звезди, медитативни образи. Внушават спокойствие, умиротворение, надежда и утеха;
- пънк-дизайн – създаден през 20-те на ХХ-ти век, пънкът изразява протеста на маргиналите срещу статуквото. В дизайна го представят саморъчни изображения, набързо надраскани надписи, колажи от изрезки, деформирани шрифтове, излъчващи огромно разочарование и протестна енергия;
- минималистично линейно изкуство – напомня носталгично рисуването с флумастери. Простотата му го прави изключително подходящо за анимиране и за по-леки проекти. Минималистичните рисунки поднасят с лекота крещящо ярки цветове без претоварване на възприятията. Героите са със странен външен вид и запазено ретро излъчване;
- сюрреализмът не е новина, но през 2023 година той се съчетава с аерографската техника от 80-те години и с трудно проследима смесица от стилове. Тенденцията ви осигурява странни, фантазни образи – като сънувани. Те са едновременно трансцедентни и обикновени, странни и привлекателни;
- прилагане на стари техники за разработване на футуристични теми и образи – андроиди, космически кораби, киберпънк неон и симулирани реалности.
Смесицата от ретро и футуризъм изследва и пресъздава с любопитство технологичните светове пред нас.
Бягство от реалността
Тенденцията продължава от 2022 г., но сега се налага в нов аспект. Експериментът, вдъхновен от Метавселената, изкуствения интелект и космическите постижения е изведен до крайност. Бягството от реалността формира своеобразна смесена реалност. Границата между действителността и дигиталния свят се размива напълно в тенденцията за вграждане на фотография в цифровата образност. Дизайнерите ни водят дълбоко в неизвестното, в което още не сме били.
Сложни композиции
През 2023 композициите, чрез които се разказват историите на марките, са сложни, вплитащи в едно абстрактни черти и буквализъм. Обичайно е едновременното представяне на няколко сцени, изобразяващи различни действия на героите. В същото време стилистиката е минималистична и не натоварва зрителя.
Природа
Флоралните мотиви са класика. Но тази година тенденцията е да са по-малко изтънчени, с неуверени очертания, като правени на ръка, с по-груби текстури и непасващи цветове. Получилите се причудливи рисунки излъчват жизненост и грабват вниманието с несъвършенството на ръчната изработка.
Увлечението по текстурата представя повърхности, създадени сякаш на ръка от глина. Тактилните внушения придават на образите реалност. Събуждат усещането за докосване и насърчават аудиторията да се свърже с тях, да ги осмисли като желани.
В комбинация с приглушените земни тонове и естествените материали текстурите носят балансираност и умиротворяване.
Във върхова тенденция са дизайните – смесица от природни картини и дигитални изображения.
Изчистен стил
Отличава се с простота и липса на декорации. Представен е чрез 3D реалности или чрез минимализма на плоския дизайн. Цветовата гама се състои от светли, почти белезникави тонове. Подчертава продукта и внушава запомняща се елегантност.
Водещите тенденции в графичния дизайн съвсем не се изчерпват с казаното. Тук са:
- Y2K от 2000-та със своята непосредственост и свобода на изразяване;
- космическата психеделия на 90те;
- ретро техники и течения като Memphis Design;
- стилове, присъщи на анимацията, 3D дизайна и цветовете на дъгата;
- готическият и гръндж дизайн и др.
Защо са важни тенденциите в графичния дизайн
Всеки бизнес – малък или голям, с традиции или току-що стартиращ, има нужда от своя интерпретация на реалността и визуален език, на който да я предаде на аудиторията си. Като вплетете тенденциите в своите проекти, вие заявявате, че сте в крак с развитието на света, че ви е близко светоусещането на потребителите и интересите на клиентите ви. За целта са ви нужни актуални и разбираеми изразни средства и смел, креативен графичен дизайнер .
Ще го откриете сред нас – екипа на широкоформатна печатница „Ребранд“ . Графичният дизайн е не само нашата работа, той е нашата страст. В крак сме с новините от света и с технологичните възможности за реализацията им.
Обадете ни се! Ще работим с вас за реализацията на най-смелите ви представи за идентичността и историята на вашия бизнес. Очакваме ви!