Защо вашият изход от кризата може да е през интернет
Няма печеливш бизнес без потребители. При коронавирус пандемията потребителите са онлайн. И ако искате да ги срещнете, ще трябва и вие да сте там.
Онлайн активността ви е задължителна
Клишето, че ако ви няма онлайн, просто не съществувате, никога не е било толкова вярно, колкото през последните седмици на заплахата от COVID-19. Ако до този момент само сте маркирали онлайн активност, сега е точното време да промените нещата.
Стегнете и оптимизирайте фирмения сайт. Активирайте блога си. Съживете Facebook страницата си или си направете най-после. Отделете подобаващо внимание на Instagram и Twitter, на Linkedin.
Никога не сте мислили за онлайн магазин? Струва ви се, че това е скъпо и сложно? Пробвайте да продавате през Facebook. В кризата, причинена от коронавируса, доста платформи предлагат възможност за безплатен онлайн магазин. При всички случаи издръжката на онлайн продажбите е по-ниска от издръжката на един физически магазин.
И най-важното – потребителите в момента предпочитат да пазаруват точно онлайн, като не е много ясно това „в момента“ колко дълго ще трае. Но пък е ясно, че предпочитанията и отношенията обикновено са трайни.
Наблегнете на съдържанието
Обърнете специално внимание на съдържанието, което предоставяте на аудиторията си. Хората сега имат повече време за четене, по-често са онлайн и в социалните мрежи, но са доста по-чувствителни и по-критични. Предлагайте смислена и полезна информация, качествени текстове, писани не за търсачките, а за читателите. Не експлоатирайте страховете им от коронавируса.
Социалните мрежи имат своите характерни специфики. Възползвайте се от тях, за да поддържате адекватни връзки с различните групи потребители. Не публикувайте навсякъде едно и също съдържание, за да не ставате досадни. Поствайте собствени снимки, а не свалени от банки и чужди сайтове. Правете обучителни или забавни видеа и предлагайте експертно мнение в областта си. Партнирайте си с уважавани марки в различни инициативи и давайте гласност на това.
Направете онлайн реклама в точния момент
Помислете и за онлайн реклама – особено ако продуктите ви се търсят активно или пък имате инициатива, интересна за повече хора. Цените на Фейсбук и Гугъл са по-изгодни от преди, а рекламиращите – по-малко. Като резултат – рекламата ви ще се забелязва повече.
Не призовавайте клиентите си към покупка, а да си останат вкъщи, да носят маски, да пазят себе си и близките си от COVID-19 – накратко – бъдете адекватни на ситуацията. Създавайте връзки и градете доверие. То ще се окаже едно от основните ви предимства, когато животът започне да се нормализира.
Потърсете консултант по онлайн маркетинг
Може би нямате достатъчно знания и умения, свързани с ефективното използване на онлайн пространството. Потърсете професионален консултант. Това ще е един от разходите по време на коронавирус кризата, които се изплащат многократно. Да не говорим, че много агенции предлагат и безплатни консултации, или такива на силно занижени цени.
Какъвто и начин да изберете, не изпускайте възможността да общувате и да изграждате връзки с настоящите си и бъдещи клиенти там, където сега те се чувстват най-спокойни – в мрежата.
Не работете на парче, планирайте
За изминалите седмици на пандемията от COVID-19 разбрахме, че едно от най-трудните неща е да се правят прогнози. Да, всички сме убедени, че тя ще отмине. Но никой не се наема да каже кога и как ще се промени животът ни след нея. Затова не правете много далечни планове.
Ако още не нямате точен анализ на загубите си и възможностите си към момента, направете го спешно. Може би някои от проектите ви вече са безпредметни или пък трябва да се преосмислят? Преценете имате ли ресурс за нови продукти и услуги, или трябва да търсите пътища за развитие на вече съществуващите.
Да крепите положението ден за ден не е решение. Подгответе програма за действие в два варианта – по-благоприятен и по-критичен. Нека да включва няколко времеви хоризонта – за 3, за 6 и за 12 месеца. Разбира се, планирането за по-далечното време ще бъде доста условно, но така или иначе ще определя посоката, която ще следвате. Подробностите ще се променят често, съобразно промените в общата ситуация.
Въпреки че маркетинговите бюджети са сред първите, орязани в кризата, необходим ви е строен маркетингов план. Той трябва да обвързва и съгласува всяко ваше действие за комуникация с потребителите. Това включва не само присъствието ви в социалните мрежи и работата по сайта и онлайн магазина, но и офлайн активностите, ако планирате такива. Преценете добре посланията си. Целта е не само да активирате максимално настоящите продажби, но и да изграждате устойчиви, трайни връзки на потребителите с бранда, които ще доведат до бъдещи покупки; не само да печелите нови клиенти, но и да поддържате интереса на старите.
Подгответе се за летящ старт при успокояване на положението
Във време на активно потребление, когато обемите растат от само себе си, продажбите са лесни. Но поради коронавирус пандемията се очаква дълъг период на затормозено потребителско търсене поради загуба на работни места и ограничени доходи. Тогава изборът на потребителите ще се определя от доверието, което те имат в марките и брандовете, от това доколко ги разпознават и с какви емоции ги свързват.
Ако преди не сте смятали за нужно да полагате усилия в посока на създаване и налагане на корпоративна идентичност и образ на бранда, направете го сега.
- вълнуваща история, свързана с бранда;
- пропито с емпатия и съпричастност поведение по време на COVID-19 кризата
са фактори, които значително ще облекчат рестарта на бизнеса ви след нея.
Хората постепенно ще започнат да се връщат към обичайния си начин на живот. Ще излязат по улиците и площадите, ще пътуват, ще се забавляват. И за този момент ще трябва да сте готови с концепцията си за офлайн реклама – билборди, светещи кутии, флагове и знамена, брандиране на търговски обекти, ателиета и офиси, рекламни материали и т. н.