Как да работите ползотворно с графичен дизайнер
Ролята на графичния дизайнер за успеха на бранда, на рекламната ви кампания, на комуникацията ви с потребителите е от решаващо значение. Той трябва да преведе на визуален език посланията ви към аудиторията и от качествата на този „превод“ ще зависи до голяма степен успеха ви. Има някои простички правила за съвместна работа със специалисти в графичния дизайн, които ще ви предпазят от елементарни грешки, водещи до загуба на време, нерви и средства:
Изберете внимателно подходящия графичен дизайнер
В повечето случаи те специализират в една област, в която са наистина добри, и ако са ви нужни печатни материали, не възлагайте задачата на специалист по уеб дизайн. Разгледайте предварително работата му, преценете допада ли ви стила му. Много е важно да изберете графичен дизайнер, който умее да подчинява творческия процес на зададените цели и задачи.
Разговаряйте с него открито, конкретно и изчерпателно
За да е пълноценна комуникацията ви с графичния дизайнер, самите вие трябва да сте изчистили представите си, целите и задачите, които преследвате. Бъдете максимално изчерпателни, точни и ясни в излагането на изискванията си, както и когато представяте:
- бизнеса си;
- проблемите, които искате да решите с този проект;
- целите, които искате да постигнете;
- аудиторията, за която е предназначен;
- действието, към което той трябва да подтикне зрителя;
- конкурентната среда – дали желаете да се впишете или да се отличите;
- основните характеристики на проекта – за уеб или за офсет, за визитка или за външна реклама, формат на файла, цветовете дали да са CMYK, RGB или Pantone и т. н.
- срока за изработването му;
- бюджета, с който разполагате и т. н.
Разкажете му за историята на бранда, както и историята, която брандът разказва
В противен случай графичният дизайнер няма как да ги преразкаже в образи. От него очаквате да изобрази индивидуалността, духа и характера на марката, да я направи разпознаваема. Помогнете му.
Споделете какво очаквате да изпитват зрителите, когато гледат визията. Покупките, подтикнати от емоции, са твърде чести. При определени видове стоки – за лично потребление, за забавление – са преобладаващи и вие не искате да ги губите.
Дайте му максимална информация за условията и средата на приложение на реализирания проект
Не е все едно дали дизайнът ще бъде на дипляна, на визитка или в луксозен каталог. Впечатляващата визия на екрана може да е безлична в уличната среда или неразбираема на билборда на магистралата.
Кажете какво искате, какво харесвате, какво не искате и какво не харесвате
Всичко това споделете преди графичният дизайнер да започне работа. Не обичате серифни шрифтове, не понасяте лилаво, допадат ви по-строгите и изчистени форми или смелите дизайнерски решения – нека той да научи всичко това в самото начало.
Подкрепяйте думите си с визуални средства
Думите са твърде многозначни и не бива в работата си с графичния дизайнер да разчитате само на тях. „Искам нещо хубаво/работещо/луксозно/с „уау“ ефект“ – не казва нищо. За вас хубавото може да е ренесансовата живопис, а за него – Пикасо. Нали не желаете разликата в представите ви да се установи едва когато проектът е почти готов и дойде за одобрение.
Постарайте се да онагледите представите и изискванията си максимално – с изображения от списания, със снимки, с чужди брошури и листовки, с демонстрация на сайтове, с мостри за цвят и текстури – всичко, което ще ви помогне да сте пределно ясни и еднозначни. Така ще помогнете на графичния дизайнер да ви разбере максимално точно.
Изяснете какви материали са му необходими и с какво разполагате вие
Не е все едно дали имате разработена и утвърдена корпоративна идентичност и образ на марката или тепърва ще се създава лого и слоган. Дайте му изискванията и описанията за вашите цветове, шрифтове, разположение на логото и слогана и др. Това от една страна ще улесни графичния дизайнер и ще ускори процеса, от друга – ще намали риска от фрапантни грешки и нуждата от бавещи корекции.
Много важен е въпросът за изобразителния материал – имате ли снимки или ще се ползват имидж банки, доколко са добри, с каква разделителна способност са.
Подгответе предварително текста, който ще се включи в дизайна
Проверете го многократно за грешки. Разпределете го – заглавие, послание, призив за действие, контакти. Разположете го в мащабирана схема и преценете дали не заема твърде много място, дали няма да пречи на разбираемостта на дизайна. Дайте го на графичния дизайнер в самото начало, а не когато идеите му вече са реализирани в образи и може да се наложи започване от начало.
Поддържайте постоянна ефективна обратна връзка
На всеки етап коментирайте адекватно и ясно. „Нещо не ми харесва“ не помага. Бъдете конкретни – стилът като цяло не е вашият, изместен е фокусът, този шрифт е прекалено строг, общият колорит е много мрачен, искате по-топло, искате по-лъскаво. В мисленето на дизайнерите по принцип преобладават образите и емоциите – говорете им на техния език. Ако сте доволни и нямате забележки, също го кажете ясно и веднага.
Накратко – участвайте в процеса на създаване на продукта, без да пречите, ако искате той да стане максимално добър и функционален.
Изяснете предварително сроковете и графика на отделните етапи
Ако сте обвързани с крайна дата и тя не може да се променя, кажете го изрично и на време. Не „бавете топката“, когато е у вас. И не очаквайте нещата да стават с магическа пръчка „за вчера“.
Уточнете бюджета, с който разполагате
Когато графичният дизайнер знае лимита, ще избере подходяща технология и медия за последващата реализация на дизайна, съответно и най-адекватните технически и изразни средства за максимално резултатно изпълнение на цялостното задание. А това ще е от полза за всички.
Доверете се на уменията и професионализма му
Дайте му свободата и времето да прояви таланта и уменията си. Обикновено на първо гледане проектът е схематичен – бледа сянка на това, което искате. Не се отдръпвайте и не търсете друг. Помогнете му схемата да се изпълни с живот. Не го надзиравайте и не се опитвайте да го управлявате. Ако от ваша страна със задачата са ангажирани повече хора, нека комуникацията води само един.
Това са основните правила за ползотворна работа с графичен дизайнер. На практика можете да ги изпробвате, като възложите следващия си проект на нашия дизайнерски екип. Очакваме ви!