Какво да очакваме през 2021 година и как да се подготвим за нея
2020 година си отива. Не просто светът не е същият, ние не сме същите – чувствата ни, мисленето ни, потребностите ни, навиците. Нормалността и привичността се превърнаха в спомен. „Новото нормално“ може да се дефинира по един единствен начин – като променливо.
В тази ситуация да се говори за бизнес планиране звучи… странно. И въпреки това се налага.
Откъде да тръгнете, за да изградите маркетинговата си програма за 2021
От единственото безспорно – 2021 ще е година на „новото нормално“ – ще рече – несигурна. И затова заложете на неща, които можете и трябва да направите, въпреки несигурността:
- Пренасочете част от бизнеса си онлайн, ако още не сте го сторили; цифровизирайте и оптимизирайте бизнес процесите във фирмата си.
- Потърсете нови възможности за разширяване и обогатяване (диверсификация) на дейността си през 2021 година.
- Проучете и опознайте новата си целева аудитория. Макар че чисто физически това най-вероятно са старите ви потенциални потребители, те са вече с много различни потребности, предпочитания и нагласи спрямо началото на 2020 година.
- Съсредоточете усилията си към задържане на реалните си клиенти – това обикновено е в пъти по-евтино и резултатно от печелене на нови.
Лоялността към марката или лоялността на марката
Свикнали сме да говорим за ролята на лоялността на потребителите към марката. Но през 2020 нещата тотално се преобърнаха и през 2021 годна все повече ще се говори за значението, което лоялността на марката към потребителите има за собственото си оцеляване. Възможностите за проявата на тази лоялност са много:
- предлагане на повече потребителска стойност;
- предлагане на продукти, адекватни на моментните потребности;
- предлагане на старите и нови продукти по адекватен на реалностите през 2021 година начин с високо ниво на персонализиране;
- подобряване на следпродажбеното обслужване;
- осигуряване на различни схеми за плащане на покупките – отложено плащане, разсрочено, съдействие за финансиране и др.;
- улеснен достъп до ценни ресурси;
- поддържане на постоянен персонализиран контакт с редовните клиенти;
- помощ за общността и т. н.
Фокусирането върху клиентите ви през 2021 година решава няколко задачи:
- запазва доверието им към вас;
- задържа старите ви клиенти и ги насърчава да продължат да купуват от вас;
- привлича нови клиенти от кръга на колебаещите се за сметка на конкуренцията;
- запазва паричните потоци – макар и със забавена скорост;
- ангажира ефективно потенциалните потребители за момента, в който ще могат да купуват и т. н.
През 2021 бъдете внимателни с въвеждането на пазара на нови продукти и услуги
От една страна определящ за пускането им е въпросът: „Нужен ли е на някого точно в този момент точно този продукт или услуга?“ Вземете предвид всички за и против, преценете добре решават ли те някакъв конкретен проблем в сегашната ситуация. Бъдете пределно честни. Ако отговорът е „По-скоро не.“, не хабете ресурс, време и нерви. Вложете усилия в удължаване на жизнения цикъл на продукти и услуги, които са добре приети в момента, направете ги още по-полезни и желани.
От друга страна – доколко логистично осигурено е въвеждането на новия продукт и услуга? Затруднения в международния транспорт, затваряне на фабрики поради правителствени ограничения или боледуване на работниците и през 2021 може да ви остави без необходимите материали за изработката и без възможност за разпространение. Това налага максимална гъвкавост в организацията на доставките, труда, маркетинга, пласмента. В противен случай загубите могат да ви съсипят или да загубите доброто си име, защото сте обещали търсен продукт/услуга, които не можете да осигурите.
Създайте повече резервни планове
Опитайте се да си представите възможно най-благоприятния и най-съсипващия развой на събитията за вашия бизнес през следващата 2021 година. Постарайте се да имате ясен отговор как бихте постъпили във всеки от случаите – налагане на продължителен мек локдаун, налагане на тотален локдаун, чести отпускания и затягания на мерките, заболяване, нормализиране на средата и т. н. Това ще ви позволи да бъдете подготвени и достатъчно гъвкави в поведението си, да си спестите лутане и усещане за безпомощност.
Осмислете работещите си тактики от изтичащата година, проучете печелившото и губещото поведение на други компании и особено на преките си конкуренти.
Когато имате яснота какво можете да направите в условията на новата нормалност на 2021 година, изяснете с какви действия ще го постигнете, формулирайте количествени цели и критерии за постигането им.
Как да се държите по отношение на КОВИД пандемията
Не я премълчавайте, защото тя съществува и в момента оформя целия ни живот – включително близкото (и по-далечно) бъдеще. Но и не прекалявайте. Не се тюхкайте, не всявайте паника. Във физическите обекти сигнализирайте с подходящи табели и стикери необходимостта от дистанция. Напомняйте на екипа и клиентите си за нуждата от носене на предпазни средства и честа дезинфекция. Тук ние можем да сме ви много полезни, само ни позвънете!