Какво е брандиране и защо ви е нужно
Когато хората се питат “какво е брандиране”, мнозина мислят за облепването на коли и витрини. Да, това е безспорно част от брандирането на продукти и обекти. По мнението на много потребители можем да приемем, че брандирането е популяризиране на дадена марка в различни видове канали.
Нека да отговорим в детайли на този въпрос, в тази статия на Rebrand.
Какво е „брандиране“ и какво е „бранд“
Брандиране е процесът на създаване на успешен бранд. И понеже за бранд има много и понякога трудно разбираеми определения, ще започнем от малко по-далеч.
Думата brand идва от старите европейски езици и означавала „изгаряне, огън“. През средновековието под „брандиране“ разбирали дамгосване с нагорещено желязо на добитъка. Белязването на животните имало за цел да ги отличи, да ги направи лесно разпознаваеми. С нажежено желязо жигосвали престъпници и обвинени във вещерство – отново, за да ги направят лесно отличими от порядъчните, добри хора.
И макар че днес не се прави с нажежено желязо, брандирането означава същото като преди векове – създаване на разпознаваема индивидуалност, на различимост на продукти, услуги, обекти, компании т. н.
Има обаче една тънкост. Създаването на тази индивидуалност зависи не само от този, който има нужда от нея и се опитва да я постигне. Тя зависи и от потребителите. Те трябва да припознаят компанията или продукта за различен, да му повярват и да изградят с него емоционална връзка. Накратко – брандът е съвкупността от продукта и характеристиките му и това, което мислят, преживяват, споделят потребителите във връзка с него.
Защо ви е да изграждате бранд
У нас цари мнението, че рекламата, брандирането и всякакви маркетингови измислици са за големите фирми с големи финансови възможности. Може и да е било така в годините на дефицит. Но времето главоломно се променя.
Вече не е проблем да се произведе нещо, проблем е да се продаде. На един преситен пазар продуктът има шанс, само ако по някакви причини потребителите го отличават от множеството подобни като функции, качество, цена. А те ще го отличават, само ако той им дава нещо повече от обичайната потребителска стойност, ако им се струва близък, ако се свързва с емоционалните им преживявания.
Затова брандирането вече е задължително за всяка фирма – дори най-малката. Чрез него тя заявява, че е на пазара, че съществува, за да задоволи определени потребности на клиентите си, че може да го направи по начин, по който никой друг не може. Умората от вещите, произведени в милионни серии, все повече дава шанс на дребния производител и търговец.
Така нареченото бутиково производство на дрехи, храни, напитки, предмети за бита, на услуги е все по-търсено. Но потребителите трябва отнякъде да научат за него, да знаят, че съществува. Брандирането им дава тази възможност. А на вас дава шанс за по-добри продажби, за развитие на бизнеса и за разрастването му.
Обхватност на бранда | Какво е брандиране
Макар че най-често се говори за продуктов бранд, брандът в никакъв случай не се изчерпва с продукта. Отношението на потребителите и подкрепата им за него зависят от цялостния облик и поведение на компанията. Важно е как изглеждат офисите и магазините, как се държи и изглежда персоналът, как се извършва продажбата и следпродажбеното обслужване, какъв е общественият образ на компанията и какви са позициите й по важни обществени проблеми.
Всичко, което работи за доброто име на компанията, работи за силата на бранда. А добрият бранд работи за просперитета на компанията.
Затова брандирането, разбирано като създаване на бранд, е от значение за всяка фирма, независимо от бранша и от големината й.
Елементи на силния бранд | Какво е брандиране
Елементите на една силна марка са от съществено значение за изграждането и поддържането на успешна бизнес идентичност. Добре дефинираната визуална идентичност е първият ключов компонент. Тя включва логото на компанията, цветовата палитра, шрифтовете и изображенията. Последователността на тези елементи гарантира, че бранда е лесно разпознаваема във всички платформи и точки на контакт.
Друг критичен елемент са гласът и тонът на бранда. Гласът се отнася до стила, в който компанията комуникира, докато тонът се адаптира в зависимост от контекста. Заедно тези елементи оформят начина, по който бранда говори на своята аудитория, независимо дали е чрез външна реклама, социални медии или при взаимодействие с клиенти.
Завладяващият слоган или лозунг също може да играе решаваща роля в брандинга. Слоганът накратко представя мисията на бранда или нейното уникално предложение за стойност. Когато е направен правилно, той се превръща в запомняща се част от бранда, която остава в съзнанието на потребителите.
Разбирането на тези ключови елементи на брандинга помага за установяване на доверие, разпознаваемост и лоялност. Компаниите, които ефективно съгласуват своята визуална идентичност, глас и послания, създават съгласувано изживяване с бранда. Тази съгласуваност е от съществено значение за отговора на по-широкия въпрос „Какво е брандинг?“, като гарантира, че всеки елемент подсилва идентичността и стойността на бранда.
Ребрандиране: Кога и защо да го правим
Ребрандирането е процес на промяна на имиджа, идентичността или посланията на дадена компания, за да се постигне по-добро съответствие с нейните цели. Компаниите често се ребрандират, когато настоящата им марка вече не отразява тяхната мисия или пазарна позиция. Това може да се случи, когато един бизнес се развива, разширява своите предложения или се насочва към нова аудитория.
Една от причините да обмислите ребрандиране е, ако бранда ви е остаряла. Визуалните елементи като лога, шрифтове и цветови схеми могат да изглеждат старомодни, тъй като тенденциите в дизайна се променят. Обновяването им може да направи вашата марка по-актуална и привлекателна за съвременните потребители.
Ребрандирането може да се наложи и след негативно обществено възприятие или криза. Свежата идентичност може да помогне за възстановяване на доверието и да отдалечи компанията от минали проблеми. Тя позволява на предприятието да се позиционира на пазара с нов имидж.
При ребрандирането компаниите трябва да вземат предвид всички елементи на своята марка, включително посланията и опита на клиентите. Успешното ребрандиране трябва да отговаря на въпроса защо компанията се развива, като същевременно осигурява последователност във всички платформи. Разбирането на това Какво е брандинг е от решаващо значение по време на този процес, за да се поддържа ясна идентичност, която да резонира както с настоящите, така и с потенциалните клиенти.
Ребрандирането изисква внимателно планиране и изпълнение, за да се гарантира, че промените влияят положително върху репутацията и растежа на компанията.