Каква е разликата между RGB и CMYK
RGB и CMYK са две различни цветови системи. Може би знаете, че CMYK се използва за печат, а RGB – за изображения в интернет и за цифров дизайн с приложение при цифровите устройства – телевизори, компютри, телефони. Каква е разликата между тях и защо всяка цветова палитра трябва да се използва по предназначение?
RGB – същност и особености
В RGB системата основни са основните цветове в светлинния спектър – синя светлина (red), зелена (green) и (blue). Когато те се смесят (със стойност 255 всеки), резултатът е бяла светлина. Когато тази стойност е нулева, означава, че няма никаква светлина и резултатът е тъмно – ще рече – черно.
Важна характеристика на RGB е, че цветовете се получават чрез добавяне. Когато към черното – липсата на светлина (цвят) – добавяте червена, зелена и синя светлина, получавате желаната краска и колкото повече добавяте, толкова по ярка багра получавате (до бяло).
Понеже дигиталните устройства изграждат образите чрез смесване на светлини, RGB е цветовият режим, използван в дигиталния графичен дизайн.
CMYK – същност и особености
Основата на CMYK системата са пигментите – светло синьо (cyan), магента (magenta), жълто (yellow ) и черно (black). От смесването им в различни пропорции се получава цялата цветова гама.
Тя обаче, за разлика от RGB, се получава чрез отнемане. Когато се смесят 100% циан, магента и жълто, се получава черно. Черно се нарича по принцип, макар че на практика е по-скоро мръсно кафеникаво. Затова се добавя четвъртата краска – черното. С колкото по-голям процент са представени основните цветове, толкова повече новият поглъща светлината и е по-тъмен. С намаляването на всеки от основните се получават по-светли производни. Не си мислете, че ако магентата, цианът, жълтото и черното са представени с 0%, на отпечатъка ще има бяло. Просто няма да има цвят, и ако печатате – да речем – върху жълта хартия, на това място ще остане непокрито жълто петно. Затова обикновено се печата върху бяла.
Вероятно забелязахте, че базовите краски са светло синьо (cyan), магента (magenta), жълто (yellow ) и черно (black), но вместо да изписваме цветовия модел като CMYВ, го изписваме като CMYK. То е защото в случая черното се нарича ключ – Key – и задачата му е да осигури плътност на цветовете.
CMYK е предназначена за печат с мастила и професионалното ѝ използване осигурява печатни материали с живи и ясни цветове. Всъщност – при печат само изглежда, че четирите цвята се печатат един върху друг. По-скоро се отпечатват една до друга множество малки цветни точици и комбинациите им дават конкретните тонове и полутонове – така както растерът при черно-белия печат създава илюзия за различни нюанси сиво.
Сфери на приложение
В графичния дизайн се използват и двата режима за смесване на цветовете. Но както вече стана дума – те имат специфични области на приложение.
Работете с RGB, когато подготвяте дизайн за:
- уеб и приложения;
- брандинг проекти – онлайн реклама, корпоративна идентичност за онлайн представяне;
- социални мрежи – снимки, профили, илюстративни изображения;
- визуално съдържание – инфографики, цифрови графики, видеа.
CMYK е режимът на работа по проекти за печат:
- реклама и брандиране – визитки, стикери, дипляни, постери, каталози, рекламни сувенири, табели и билбордове;
- стоки с печатен елемент – фирмени работни облекла, реклами тениски и шапки и т. н.
- основни материали за производствения процес – опаковки, менюта и др.
Качеството на полагането на цветовете се контролира чрез специално разработени контролни скали.
Защо е необходимо да трансформираме RGB в CMYK
RGB цветовете са ярки и искрящи. Но печатарската техника е създадена да работи с CMYK. Ако разработвате вашия проект за печатни материали в RGB, на екрана те ще изглеждат по един начин. Но ако не ги конвертирате в CMYK, отпечатани, те ще изглеждат по друг начин. Особено наситените, ярки багри ще загубят яркостта и жизнеността си, ще станат по-мътни и безлични. Като цяло може би изображението няма да изглежда зле, но определено няма да е това, което е на екрана ви. Затова конвертирайте при предпечатната подготовка и се постарайте максимално да запазите жизнеността на колорита. Преди да изпратите файловете си за печат, проверявайте в какъв цветови режим са.
И още нещо – дори да сте обърнали файла в CMYK, твърде вероятно е готовият печатен продукт да изглежда различно, отколкото на монитора. Това се дължи на спецификите на цветовото калибриране на техниката.
Преди да пристъпим към печат, ние можем да направим за вас цветна проба, която ще бъде максимално близка до крайния продукт. А при всяка несигурност и колебание относно конвертирането на цветовете, потърсете нашите графични дизайнери. Те ще ви помогнат.