Шрифтът, типографията и значението им за корпоративната идентичност
Основните елементи на корпоративната идентичност са логото, цветът и шрифтът. Логото е образът, знакът, с който потребителят свързва марката.
Цветът индивидуализира и подплатява емоционално визията.
Шрифтът предава посланието и обвързва останалите елементи в едно цяло. Запълва всички пропуски в индивидуалността на марката – емоционални, смислови, логически. Или пък ги кара да изпъкнат.
Шрифт и типография
Когато се говори за фирмен шрифт, се има предвид не само изписването на слогана и името на фирмата (марката, бранда). Става дума за оформлението на сайта и онлайн магазина, всички рекламни материали, каталози, брошури, презентации, документи за публично ползване и т. н.
Шрифтът е начинът, по който изглеждат буквите и целият комплекс от знаци и символи, чрез които може да бъде предадена една мисъл, един текст.
Типографията е начинът на организация на текста така, че да бъде максимално четлив и въздействащ. Затова е по-добре, когато става дума за идентичност на бранда, да се говори за типография.
Защо е важен изборът на шрифта
Всеки шрифт има свои отличителни характеристики и изразителност. Представете си един и същ текст изписан с Аrial и с Old English Text MT. Визията и усещането при единия и другия са съвсем различни – да не говорим за четливостта.
За улеснение шрифтовете се групират в четири големи категории:
- Серифни – имат малки характерни декоративни елементи, добавени в краищата на буквите – типичен пример е Times New Roman. Комбинират се добре с безсерифни, ръкописни и декоративни. Тези шрифтове създават усещане за класа, традиция и приемственост, доверие и респект, авторитет. Различните разновидности внушават увереност, отговорност, солидност.
- Безсерифни – характеризират се със своята изчистеност и простота – пример – споменатият Аrial. Добре се съчетават със серифни, ръкописни и декоративни. Те съставляват над 60% от фирмените шрифтове. Излъчват прямота, честност, чувствителност, доброта, приятелство. Добре се представят при ниски резолюции. Работят добре при дигитални приложния, таблети, четци и т. н.
- Ръкописни – наподобяват изписани на ръка. Могат да са калиграфски или небрежни, много елегантни или драматични, но и прекалено превзети и трудно четими. Удачно е да ги използвате с безсерифни и серифни. Лоша идея е съчетаването им с други ръкописни и декоративни шрифтове. Рядкост е приложението им при по-дълги текстове.
- Декоративни – те са много изразителни и индивидуализирани, със силно психологическо въздействие – примерно – шрифтове за графити или за комикси. Изключително разнообразни са. Не могат да се използват за наливане на текст. Затова пък са изключително подходящи за разработване на типографски лога. Комбинират се добре с безсерифни и серифни. Не ги използвайте с ръкописни и декоративни.
Все пак, не забравяйте, че колкото и вълнуващ да е шрифтът и колкото и перфектна да е типографията, най-важно е посланието – не как изглежда текстът, а какво казва.
Основни типографски правила
За да накарате някого да прочете един текст, трябва да привлечете вниманието му от пръв поглед. Как да го направите? Следвайте няколко основни типографски правила:
- Създайте йерархия в организацията на текста – най-важното да е подчертано с привличащ вниманието по-едър шрифт. Различното решение на заглавията и подзаглавията, потъмняването на отделни фрази и включването на курсив са важни за правилното разчитане на посланието – особено в интернет, където потребителят не чете, а „прелита“ с поглед над текстовете.
- Изберете шрифт, подчинен на поставените цели. Служебната информация – таблици, отчети, диаграми – се поднася с изчистени, лесно четливи, опростени шрифтове. В реклама за детски стоки работи добре нестандартен, закачлив шрифт, който внушава спонтанност и свобода.
- Използвайте максимум 3 шрифта. Ако са повече, внасят разнобой с различното си излъчване, затрудняват четенето. Няма проблем да работите само с един или два. Важно е да са добре отличими един от друг.
- Не подценявайте разстоянията между буквите и между редовете. Както прекалената разредка, така и твърде сбитите знаци затрудняват четенето и разбирането.
Типографията допринася за общия ефект на дизайна. Добре решените типографски задачи го правят привлекателен, приятелски, с лесно разбираемо послание. Немърливо и непрофесионално изпълнената типография отблъсква аудиторията.
Новини за шрифтовете през 2020
За тази година специалистите отчитат носталгично връщане към винтидж шрифтовете и засилената им употреба във всички сфери на графичния дизайн – лого, опаковка, печатни материали, илюстрация и т. н. Те са с ретро настроение и модерно излъчване.
На другия полюс са дръзките, необичайни шрифтове, често разработвани специално за отделната компания. Те са толкова изразителни, че не търпят други украшения около себе си.
Продължават да стоят непоклатимо начело в предпочитанията на потребителите минималистичните безсерифни шрифтове. Излъчват изисканост и класически финес.
Сред предпочитаните през 2020 са още контурираните, причудливите, леко странни и разхвърляни шрифтове.
Добре е да имате предвид тенденциите, когато избирате своя шрифт, но все пак – колкото по-модерен и нестандартен е един стил, толкова по-висок е рискът той-да бъде забравен до няколко години, а вие да се окажете с безнадеждно остаряла типография. Избягвайте също износени, банализирани шрифтове като Comic Sans, Jokerman, Hobo и т. н. Общото отрицателно чувство, напластено върху тях, ще се пренесе и върху марката ви.
Казват, че избирането на шрифт е като избирането на тоалет. Може да е перфектен сам по себе си, но да не подхожда на вашата идентичност и стил, да не е подходящ за повода и мястото, на което ще го носите.
Доверете ни се, за да не сбъркате с избора! Имаме отлични специалисти по типография!